۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

روستای مرزبن در یک نگاه

روستای مرزبن در یک نگاه

روستای مرزبن را بشناسید.

روستای مرزبن یا مرزبان یکی از روستاهای استان گلستان و از توابع شهرستان آزادشهر است و در ۶کیلومتری شهرستان آزادشهر و در پای کوه واقع شده است. شغل بیشتر مردم این روستا، کشاورزی و باغداری و کامیونداری است که محصولات مهم کشاورزی آن برنج ، گندم و کلزار می باشد . مهم ترین محصولات باغداری آن آلو، هلو ، انار و… است. روستای مرزبن در دوران هشت سال دفاع مقدس چهار شهید و چند آزاده و جانباز تقدیم به انقلاب اسلامی کرد.

موقعیت جغرافیایی

این روستا در مختصات ۳۷درجه و ۰۳دقیقه و ۴۳ثانیه شمالی و ۵۵درجه و ۱۳دقیقه و ۵۰ثانیه شرقی قرار دارد. مرزبن از شمال به جاده بین المللی آزادشهر-شاهرود. از جنوب به جنگل های هیرکانی. از شرق به شهر نوده خاندوز و از غرب به روستای کوهمیان و سرکهریزا محدود می شود.

جمعیت

براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران تعداد خانوار این روستا برابر۴۷۸ و جمعیت این روستا برابر ۱۴۸۰ نفر می باشد که تعداد ۷۵۵ این افراد را مردها و ۷۲۵ نفر را بانوان تشکیل می دهند. زبان مردم روستای مرزبن، زبان فارسی با گویش محلی می باشد. مذهب همه ی مردم روستا شیعه می باشد

طبیعت

موقعیت مکانی مرزبن باعث شده است که این روستا در جوار جنگل های انبوه هیرکانی قرار بگیرد و مناظر زیبایی را ایجاد کند. از جاذبه های گردشگری روستای مرزبن می توان به جنگل لاشو، جنگل رقو (ریقو)، چاله فیکی، ارقچا(القچا)، تیکه شدوئی(تراشته شدو) ، سد بزرگ مرزبان و … اشاره کرد.

 

طبیعت زیبای روستای مرزبن

 

پوشش گیاهی و جنگل های سرسبز روستای مرزبن

پوشش گیاهی و جنگلی روستای مرزبن

پارک کودک روستای مرزبن

پارک کودک روستای مرزبن

حمام عمومی روستا

حمام عمومی روستا

سد خاکی روستای مرزبن

سد خاکی روستای مرزبن

آبشار لاشوی روستای مرزبن

در جنگل لاشو ، آبشار بسیار زیبایی وجود دارد . این آبشار در جنوب روستای مرزبن است که نام آن برگرفته از روستایی قدیمی در نزدیکی های آن است. آبشار لاشو آبشاری دائمی است که از ۴ چشمه، سر چشمه می گیرد و از دو سنگ روسوبی بزرگ تشکیل شده است، آب این آبشار برای استفاده کشاورزی به روستا های اطراف می رود.

آبشار لاشوی روستای مرزبن

آبشار لاشوی روستای مرزبن

امکانات

روستای مرزبن دارای آب بندان بزرگی است که در شمال روستا قرار گرفته و هر ساله برای پرورش ماهی استفاده می‌شود و از آب آن نیز برای کشاورزی استفاده می گردد. این روستا دارای امکاناتی نظیرمسجد،فاطمیه،خانه بهداشت،پایگاه مقاومت بسیج برادران و خواهران ،دفتر شورای اسلامی،مدرسه،پست بانک،گرمابه عمومی،سالن ورزشی ،زمین چمن و… است. در این روستاطرح هادی نیز اجرا شده است.

تاریخچه

قدمت روستای کنونی مرزبن به حدود ۳۰۰ سال میرسد. ولی اگر قدمت و تاریخ مردمانی که مرزبن را ایجاد کرده اند مورد بررسی قرار گیرد قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال خواهد رسید.

 

مکان های تاریخی ، تپه های باستانی

تپه های باستانی زیادی در اطراف روستا قرار دارن که همگی گواهی بر تاریخ طولانی مرزبن میدهند. ۴ تپه که هر یک منطقه ای را پوشش میدهند. یک تپه در بخش شمالی که متصل به جنگل است، تپه ای دیگر در بخش جنوبی که در گذشته درون جنگل قرار داشته بود ولی با آباد کردن زمین ها این تپه در بین زمین های کشاورزی قرار گرفته است.تپه سوم در غرب روستا و بر روی کوه قرار دارد و تپه چهارم در ضلع شمال غربی قرار گرفته است.

روستای تاریخی لاشو

مردمان گذشته مرزبن در منطقه ای در جنگل به نام لاشو میزیستند، امروزه منطقه لاشو در بخش جنوبی روستا قرار دارد و بقایای کمی از آن به یادگار مانده است.

آسیاب آبی تاریخی مرزبن

آسیابی آبی در بخش شمالی روستا در منطقه ای به نام کلاغکلو قرار دارد و قدمت آن به حدود ۱۵۰ سال میرسد.

منبع : ویکی پدیا

 

مطالب مرتبط
  • #
    دختر کوهستان
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲:۳۷ ب٫ظ

    عالی شده خداقوت

نقد و نظر کاربران

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.