۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

گفتگوی کوتاه با بانوی نخبه مرزبنی

گالری تصاویر زهرا نعیمی

گفتگوی کوتاه با بانوی نخبه مرزبنی – خانم زهرا نعیمی

در این مطلب قصد داریم تا با یکی از بانوان نخبه روستای مرزبن در حوزه فیلمنامه نویسی و داستان نویسی گفتگویی کوتاه داشته باشیم.

 

 سلام لطفاً خودتان را معرفی کنید.

سلام عرض میکنم خدمت شما بزرگواران.
زهرا نعیمی هستم فارغ التحصیل رشته فیلم نامه نویسی از دانشگاه تهران متولد و ساکن روستای زیبا و سرسبز مرزبن از توابع شهرستان آزادشهر.

در چه زمینه ای فعالیت دارید و از چه زمانی فعالیت خودتان رو آغاز کردید؟

من از سن ۱۰ سالگی به نویسندگی علاقه داشتم از زمانی که کلاس پنجم ابتدایی بودم در نوشتن انشاء که معلمم خانم شهناز شفاهی، با موضوع (از زبان قلم بنویسید) که با این موضوع خودم را جای درختی سر سبز در داخل جنگل قرار دادم که توسط هیزم شکنان به کارخانه فرستاده و در نهایت تبدیل به قلم شد.  نمره خوبی را در این زمینه گرفتم.
از همان زمان تشویق شدم به نوشتن ، میشه گفت که استعداد داستان نوشتن من را ایشان کشف کردند که واقعا جای تقدیر و تشکر دارد.

چند سال بعد دست به قلم شدم و شروع کردم به نوشتن رمان ، بعد از پایان دبیرستان دوباره ادامه دادم به نوشتن و از اینکه اطراف خودم نویسنده ای نمی دیدم که بخواهم کمکی بگیرم یا کسی که توانایی در این زمینه داشته باشد بسیار رنج می برم.
تا با راهنمایی یکی از دوستانم خانم میرزایی از بچه های آزادشهر، در سال ۸۸ در انجمن شهر گنبد شرکت کردم.
در آنجا با نویسندگان خوب گنبدی آشنا شدم و در جلسات نقد و تحلیل آثار این بزرگواران با داستان کوتاه آشنا شدم.
چون زمان انجمن عصر بود و من برای بازگشت و رسیدن به منزل و در نهایت مواجه نشدن با شب به اجبار جلسه را زود ترک می کردم که نیمی از مطالب مهم نقد و پردازش آثار را از دست می دادم که به پیشنهاد دوستان ، در اداره فرهنگ و ارشاد آزادشهر انجمن داستان (بوستان قلم ) شهرستان را ، راه اندازی کرده که همچنان جلسات هفتگی برگزار می شود و حقیر هم بعنوان مسئول انجمن در خدمت هنرمندان هستم.

اساتید شما چه کسانی بوده اند؟

استاتید برجسته و بسیارخوبی داشتیم از جمله مرحوم فرج الله سلحشور ، که چند ماهی در ( موسسه تبیان ) ایشان نیز شرکت می کردم که چون هر هفته رفت و آمد برایم مشکل بود به ناچار آنجا را رها کردم.
جناب آقای جمال شورجه ، آقای ابوالقاسم طالبی ، خانم انسیه شاه حسینی ، استاد علوی ( وزیر اطلاعات)
آقایان، سیدناصر هاشم زاده و منصور براهیمی و جلیل عرفان منش از اساتید بسیار خوب ما بودند که نویسنده بسیاری از سریالهای بزرگ و تاریخی می باشند.
اساتید خوب و چهره های هنری زیادی داشتیم.

بعنوان یک بانوی نخبه مرزبنی چه افتخاراتی کسب کرده اید؟

با توجه به علاقه زیادی که به این رشته داشتم و شرایط سختی که وجود داشت متاسفانه بدلایل مختلف حمایتی از جانب اطرافیان نشدم با این حال تمام تلاشم این بوده که در این حوزه بدرخشم و این علاقه بود که بنده رو به این سمت سوق داد.
سال ۹۱ که اولین جشنواره ادبیات داستانی (گلستان قلم) را به کمک اداره فرهنگ و ارشاد شهرستان، برگزار کردیم که بازتاب خوبی در سطح استان داشت حقیر بعنوان مدیر اجرایی جشنواره مسئولیت داشتم از سال ۹۱ تا ۹۷ در بسیاری از جشنواره ها حائز رتبه شده و جوایزی کسب کردم و ۲ بار به جشنواره فیلم و داستان کشوری دعوت شدم و ۲ بار هم عنوان جوان نمونه شهرستان رو دریافت کردم.

 آیا برنامه ای برای آینده هنری خود دارید؟

بله ، بنده کارها و برنامه های زیادی در این راستا دارم که اگر مسئولان استان ، شهرستان و حتی روستای خودم از بنده حمایت کنند شاید بتوانیم بخشی از ایده ها و آثارم را به تولید برسانیم.
ما چندی پیش مستندی با عنوان “مرزداران مرزبن” را ساختیم که زندگی نامه ۴ شهید بزرگوار روستای مرزبن را از کودکی تا شهادت روایت می کند که بدلیل نداشتن امکانات دارای ضعف هایی بوده است.

بسیار علاقمندم که سوژه های انتخابی ام از شخصیت های شاخص خود محل باشند.
از جمله این افراد زندگی نامه ی مرحوم آقای نورمحمد بذرافشان (حاج رمضان) را بعنوان جانباز جنگ تحمیلی ، در قالب فیلمنامه ای، البته باتوجه به نظر استادم خانم مریم پوریامین تغییراتی انجام شد، که با گویش خود محل به نگارش در آمد و این فیلمنامه پروژه ترم پنجم بود که نمره خوبی هم گرفتم.
فیلم مستند داستانی در خصوص (وحدت) که مجوزش را از استان گرفتم، البته مورد تایید بسیاری از اهالی برجسته ی قلم و اساتید بزرگواریست.
قرار بود امسال در اعیاد قربان و غدیر، تلفیقی از آیین و رسومات سه خانواده ی . ترکمن، بلوچ و سادات را به تصویر بکشیم که اینکار با انتخاب تیم تولید حرفه ای صورت بپذیرد که متأسفانه با چند ماه دوندگی و تلاش مستمر حقیر در استان ، بدلیل عدم حمایت مسئولین این پروژه که از مهمترین طرحهای بنده بود متوقف شد.

اما همه ی تلاشم در راستای تولید، ان شالله برای سال آینده بکار خواهم گرفت که حتما این سوژه را به تولید برسانم.
از اهداف مهمم در این خصوص ،  به تصویر کشیدن مکانها و مناظر زیبای روستا و مناطق اطراف اعم از امامزاده آق امام و…بود که در قالب این فیلم به تصویر کشیده خواهد شد.
داستان های کوتاه بومی بسیاری که با توصیف خود محل و جنگل و مناطق شاخص روستا از جمله القچاه،چاله فیکی،ریقو را به رشته تحریر در آوردم که خوشبختانه حائز رتبه هم شده است.
ان شاالله در آینده قصد دارم اگر عمری باقی بود کتابی را درباره زندگینامه یکی از شهدای محل در قالب خاطره نویسی به رشته تحریر در آورم که البته استارت اولیه اش انجام شده.

آیا پیامی برای خانواده ها و جوانهای روستایی دارید؟

بدلیل اینکه بنده در اوایل فعالیتم از جانب کسی حمایت نشدم از خانواده ها میخواهم که نبوغ فرزندان خود را جدی بگیرند و سد راه آنها نشوند و در ضمن خودشان تلاش برای کشف استعدادهای آنها انجام دهند. و از فرزندان خود حمایت لازم را داشته باشند.

لازم به ذکر است که عنوان کنم بنده این آمادگی را دارم که جوانان و هنرمندان روستا که علاقمند در این دو حوزه (داستان و فیلمنامه نویسی) می باشند را آموزش داده و از تجربیات خود در اختیارشان قرار بدهم.

 

از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید سپاسگزاریم

با تشکر از آقای محمود خان احمدی

 

مطالب مرتبط

نقد و نظر کاربران

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.