۲۹ فروردین ۱۴۰۳

قارچ ترافل در جنگل های روستای مرزبن

جمع‌آوری قارچ ترافل در روستای مرزبن شهرستان آزادشهر توسط کشاورز سیدحسین حسینی

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر، قارچ ترافل که به نام دُنبَلان (یا دنبالان) نیز شناخته می‌شود، نوعی قارچ خوراکی گرانقیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود و لذیذترین نوع آن دارای پوسته سیاه رنگ است. دو نوع سیاه و سفید این قارچ، گران‌قیمت‌ترین قارچ‌های دنبلان زیرزمینی هستند. بیش‌ترین میزان مصرف آن در رستوران‌ها، صنایع غذایی، تهیه انواع سس‌ها و روغن‌های معطر و نیز داروسازی می باشد.

🔸 این قارچ که در عمق تقریباً ۳۰ سانتیمتری و در مجاورت ریشه گیاهان رشد می‌کند، شکلی شبیه سیب‌زمینی دارد و اندازه آن از یک فندق تا اندازه یک پرتقال متغیر است.  

🔸 در منابع مختلف، ویژگی‌ها و خواص متعددی برای این نوع قارچ یافت می‌شود ، منجمله: کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت، درمان بیماری‌های چشمی، درمان بیماری‌های ناشی از پیری، بهبود قوای جنسی، تأثیرات آنتی‌بیوتیکی در برابر میکروب‌ها، تأثیرات آنتی‌اکسیدانی در برابر انواع سرطان، محافظت از کبد و سرشار بودن از پروتئین و ویتامین.

 🔸 به گزارش روابط عمومی مدیریت جهادکشاورزی آزادشهر از نظر قیمت، معمولا ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسد لیکن در سال جاری به علت کمیاب بودن، در تازه‌ترین رکورد قیمتی خرید قارچ ترافل، هر کیلوگرم از این قارچ به مبلغ ۲۲۵ هزار تومان در شرق گلستان به فروش رسیده است. 

 

منبع : jago.ir

مطالب مرتبط

نقد و نظر کاربران

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.